Sint-Joriskerk luidt de ‘noodklok’ voor het klimaat

Zaterdag 1 december om 2 minuten voor 12 (11:58) luidt Nederland de ‘noodklok voor het klimaat’. Ook de Sint-Joriskerk doet mee aan dit initiatief van Greenpeace, dat wordt gesteund door het landelijke netwerk van Groene Kerken en Kerk in Actie. Honderden kerken hebben toegezegd mee te doen. Het klokgelui duurt twee minuten. Zaterdag 1 december is gekozen omdat het de vooravond is van de internationale klimaatconferentie in Polen. Klimaatverandering is niet meer te ontkennen. Maar gevaarlijke opwarming van de aarde kan nog steeds voorkomen worden. Dan is het wel de hoogste tijd voor daden. Het luiden van de klokken is een noodkreet én een oproep!

Ook de burgemeester van Amersfoort vind het mooi dat de Sint-Joriskerk de noodklok luidt. Daarom nam hij van de week zijn weekvideo op naast de klok in de toren van de Sint-Joriskerk. De video is hieronder te bekijken.