De kerk

Wie de kerk binnenkomt, wordt meteen getroffen door de ruimte en het licht. De eeuwen spreken hier. Soms treft de stilte je. Een andere keer het geweldige orgel. Of de zon die binnenvalt.

De banken zijn grotendeels verplaatsbaar en bieden ruimte aan 750 personen. Met klapstoelen is het aantal zitplaatsen uit te breiden. Het maximaal toegestane aantal personen is 900, inclusief koor- en orkestleden.

Buitenfoto De Hof Sint-Joriskerk Amersfoort
Trouwkapel Sint-Joriskerk Amersfoort

Het koor

Het koorgedeelte van de kerk is afgescheiden door een prachtig doxaal en is apart te gebruiken. Het heeft de sfeer van een kapel en biedt ruimte aan maximaal 150 personen. Er is een fraai koororgel, dat vaak bij concerten wordt gebruikt. Een mooie ruimte voor trouwdiensten, lezingen, boekpresentaties etc.

De Gerfkamer

Dezelfde historisch sfeer als kerk en koor heeft de Gerfkamer. Daar kunnen ongeveer 45 personen zitten. Geschikt voor vergaderingen, maar ook zeer sfeervol voor een lunch of kleine ontvangst.

Gerfkamer Sint-Joriskerk Amersfoort

Geheime plekken

Als u de Sint-Joriskerk bezoekt kunt u overal in de kerk rondkijken. Behalve in de toren. Deze ruimte is afgesloten voor bezoek vanwege de veiligheid. De trap is erg smal. Toch willen we bezoekers graag een inkijkje geven in een aantal geheime plekken van ons mooie kerkgebouw.

Speciaal hiervoor heeft Bert Verlinden (Eemfilmers) samen met Aalt Petersen (oud-beheerder van de Sint-Joriskerk) een video gemaakt. Bij het script heeft Oudheidkundige Vereniging Flehite (OVF) geholpen. De video duurt 17 minuten waarin u wordt meegenomen langs deze verborgen plekken die u anders nooit had kunnen zien…

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden tot huur van de kerk? Lees snel verder over onze verhuurmogelijkheden.