Orgels

De Sint-Joriskerk in Amersfoort beschikt over vier orgels. Het grote drieklaviers Naber-orgel uit 1845. In het koor van de kerk hangt het rode Metzler-koororgel, gebouwd in 1967, en in 2019 en 2022 uitgebreid met een tweede klavier en een vrij pedaal. In het koor staat ook een klein orgeltje, eveneens van Metzler & Söhne. Verder beschikt de kerk over een klein groen orgel, dat een zogenoemde middentoonstemming heeft. Die stemming is geschikt voor het uitvoeren van oude muziek.

Orgelconcerten

De Orgelcommissie van de Sint Joriskerk organiseert tien orgelconcerten op woensdagavonden in de zomer en op Tweede Kerstdag, Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag en Tweede Pinksterdag. Verder is er in het begin van het jaar een concert waar muziek van één bepaalde organist wordt gespeeld. Een aantal van de concerten wordt verzorgd door Jorisorganist Rien Donkersloot. De commissie nodigt organisten uit voor de invulling van de overige concerten.

Zie voor meer informatie en data onze agenda of hun eigen website.

rien-donkersloot-organist-2023