Exposities in de Sint-Joriskerk

We staan in Amersfoort bekend voor onze zomeropenstelling met doorlopend exposities. Ook in de zomer van 2023 stonden onze deuren tijdens de warme maanden weer wagenwijd open voor bewonderend publiek.

Exposities 2024

In de zomer van 2024 organiseren we weer de zomeropenstelling en diverse exposities. De zomerexposities zijn altijd van Amersfoortse, regionale en landelijke kunstenaars. Zo zijn er diverse schilderijen, beelden, gedichten, foto’s en meer te zien. Momenteel zijn we hard bezig met de voorbereidingen van het komende zomerseizoen. Houd onze website in de gaten voor de meest actuele informatie.

Afgelopen zomerexposities 2023

Hieronder kunt u de afgelopen exposities van 2023 terugzien. Klik op de titel van de expositie om meer informatie te lezen.

• Door Clara van Binnendijk en Tineke Tommel
  • Door kunstenaars uit de Protestantse Gemeente Amersfoort (PGA)
  • Met schilderijen en gedichten
  • Officiële opening: vrijdag 12 mei om 16.00 uur

Ongebonden: zomerexpositie van leden van Galerie Absoluut
Data: 20 juni t/m 29 juli 2023, dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur, 2 euro entree
Officiële opening:
vrijdag 23 juni om 16.00 uur in het Koor van de Sint-Joriskerk

Galerie Absoluut is een eigenzinnige groep kunstenaars zonder galerie, die steeds een mooie plek uitzoekt voor haar tentoonstellingen. Voor de vijfde keer exposeren zij in De Sint-Joriskerk. Het thema is ‘Ongebonden’.

In hoeverre zijn zij als mens en als kunstenaar ‘ongebonden’? En wat verbíndt hen met elkaar en met de wereld? Deze zoektocht wordt in allerlei technieken en materialen uitgedrukt en vormgegeven. Het is aan de toeschouwer om daar zelf weer een verbinding mee te zoeken…

Van harte welkom!

Van 1 augustus tot en met 9 september 2023 zal een expositie plaatsvinden rondom het Bijbelboek Hooglied. Liefde en Verlangen laat werk zien van textielkunstenares Jackie Howard en beeldhouwer Feico Hajonides.

Boetserend met vezels, vliezen en verf zoekt Jackie naar diepere lagen en verrassingen. Hiermee wil zij oude teksten tot nieuw leven wekken. De ontluikende natuur in Hooglied heeft zij verbeeld in spirituele kleuren en texturen.

In Feico’s werk zijn het mannelijke en het vrouwelijke liefdevol in beweging. Ieder beeld draait letterlijk én figuurlijk om liefde die heel maakt wat gescheiden is. In klei gevormd, zijn zij daarna in Feico’s eigen gieterij in brons gegoten.

Liefde en Verlangen, een boeiend en spannend huwelijk van luchtige vezels en aards brons.

Openingstijden: di t/m za 11.00 – 17.00 uur
Entree: € 2,-
Officiële opening: zaterdag 5 augustus om 16.00 uur

Door Bijbels Museum: een nomadisch museum rond bezinning, bezieling en inspiratie. Welkom bij de officiële opening op zaterdag 16 september om 16.00 uur.

Nieuwe en eigentijdse blik op de Bijbel

Hoe breng je het oeroude verhaal van de Bijbel tot leven in deze tijd? In deze tentoonstelling van het Bijbels Museum doet beeldend kunstenaar Caroline Waltman dit door middel van foto’s. In verschillende landen legde zij beelden vast die een nieuwe en eigentijdse blik op de Bijbel werpen. Waltman koppelt in de tentoonstelling foto’s van mensen aan het strand, een vliegveld vol vluchtelingen en een kuil vol regenwater aan door haar gekozen verzen uit de Bijbel.

Foto Caroline Waltman

Met haar associatieve en poëtische beelden blaast Caroline Waltman in deze tentoonstelling nieuw leven in de eeuwenoude verhalen. Caroline fotografeerde in zestien verschillende landen. In Nederland, België, Duitsland en Italië, maar ook bijvoorbeeld in Israël, Palestina, Jordanië, Griekenland en Turkije. Het werk is zeer divers, met landschappen, stillevens, portretten en actiefoto’s uit het dagelijks leven in verschillende culturen. Samen vormen zij een brede blik op de wereld.

Meerdere talen

Een deel van de foto’s die in de tentoonstelling worden getoond, is gemaakt in de herkomstlanden van nieuwe Nederlanders. Hier ligt immers de oorsprong van veel Bijbelverhalen. Om met de getoonde Bijbelverzen een breed en cultureel divers publiek te bereiken, zijn deze verzen in vier verschillende talen te lezen: in het Nederlands, Engels, Arabisch en Tigrinya.

Boek

De foto’s – en de bijbehorende verzen – zijn afkomstig uit Waltman’s boek Paradisewill.com. De selectie foto’s en verzen uit Zie mij vormen een dwarsdoorsnede hiervan.

De tentoonstelling reisde al langs meerdere locaties en was onder meer te zien in de Kloosterkerk Den Haag, de Rechtbank Amsterdam, Hogeschool Windesheim Zwolle en het Cromhouthuis Amsterdam.

Uitzicht op de Sint-Joriskerk in Amersfoort
Foto door Maike Wolsing